Wednesday, August 30, 2006

Volgooien


Als je in het buitenland bent maak je nog wel eens wat mee, zelfs als je er al 1,5 jaar woont. Onze perfecte vakantie hebben we in Washington en Oregon gedaan en met de automobiel dus was het uiteraard noodzakelijk om te tanken. Nu schreeuwen ze hier van de daken dat de benzine hier duur is, maar met $3,- per gallon is dat nog altijd de helft (ongeveer omgerekend $6.20 per gallon) wat je in Nederland betaald. Dus we waren al even onderweg en bij onze laatste bestemming in Lincoln City in de staat Oregon. Lampjes begonnen te branden dus op zoek naar van sap voor de car. Jacq ondertussen naar de Safeway voor wat boodschappen en ik naar de vertrouwde "nederlandse" Shell. Zet de auto neer, stap uit en doe mijn pinpas door de machine en neem de slang en hang hem in de auto... tanken maar. Niets aan de hand en het belangrijke sap vloeit gestaagd in mijn tank. Plotseling komt er een tiener met een Shell pakje naar mij toegesneld en begint me aan te kijken of ik iets van hem aan heb. Ik kijk met vragende ogen terug en na 1/2 minuut zegt ie" " I'll be right back". Prima , wat je wil en de pomp doet nog steeds pompen en mijn auto vullen. Even later komt ie terug en zegt: " You are not allowed to pump your own gas." Watte, zeg ik, want ik denk die maakt een grapje en ik zit in de amerikaanse versie van Banana-split. Maar de man herhaald " You are not allowed to pump your own gas." Wat blijkt, de staat Oregon, als enige in de hele US heeft een wetje dat ons gewone burgers beschermd van onszelf en het niet toestaat om de pomp ter hand te nemen en zelf te tanken. Kan klaarblijkelijk op een boete uitdraaien van $400,-. Dus ik gelijk handjes van de pomp en zeg: " Yoh doe jij het dan maar afmaken, ik kom er niet meer aan." Voor iedereen die denkt, Amerika dat is toch één land... vergeet het maar... Dus wij hebben weer wat geleerd, als we naar Oregon gaan voor de "grens" even tanken.

1 comment:

Anila said...

Blijven vreemde jongens die Amerikanen!;-)