Saturday, August 15, 2009

Commercial Grand Canyon

Afgelopen twee dagen in Williams Arizona verbleven. De poort naar de Grand Canyon. Weer op een KOA camping die we al eerder hadden bezocht. Op zich een grote camping maar weinig douch en toilet faciliteiten. Dus hadden ze een aanhanger met 2 mobile douches en toiletten erbij gezet. Is toch niet helemaal hetzelfde als de mooi betegelde wasruimtes in het hoofdgebouw. Volgende dag rustig uitgeslapen en op weg naar de Grand Canyon gegaan, ongeveer een uur van de camping, maar niet voordat we even een praatje hadden gemaakt met de nederlandse buren. Het lijkt we een epidemie, ongeveer elke dag zijn we wel nederlanders tegen gekomen in welke vorm dan ook. Grand Canyon was natuurlijk fantastisch maar erg, erg commercieel en massaal. Ten eerste de entree is $25, en de andere parken waren $10 en $15. Er was bij de eerste stop geen parkeerplek te krijgen en op parkeerplek B hebben we de dan de auto neergezet en de shuttles genomen die gratis rondrijden. Allemaal prima geregeld maar niet iets wat een "natuurpark" normaal heeft. Er komen 4 Miljoen bezoekers in dit park en bijna allemaal in Juli, Aug, Sept. Toen voor het Junior Ranger program van de dames naar een bezoekers centrum op de zuid-rand en daar wilde we een Rim-Walk doen, een wandeling met een ranger als gids langs de rand van de canyon. Dus om 2:15 komen we aan bij de plek waar dat om 2:30 pm zou gebeuren en andere rangers is nog steeds bezig, en lijkt nog lang niet klaar te zijn. Om 2:45 was ze eindelijk klaar en wij toch maar even vragen waar de walk is. "Die begint om 2:30, mevrouw" zegt de rangers, "Ja, zegt Jacq, maar het is nu al 2:45". De ranger kijkt haar aan en haalt haar horloge tevoorschijn. "Nee hoor zegt ze, het is nu 1:45. want Arizona heeft geen zomertijd". Bleek dat we al bijna een dag een uur voor liepen zonder dat we dat wisten en als we dit niet hadden meegemaakt, dan hadden we het nooit geweten. De dames zijn nu Junior Ranger in alle parken waar we geweest zijn, iets waar ze trots op zijn. 's Avonds zijn we naar Williams geweest, een van de plekken aan de oude Route 66, en dat is wel te merken. Veel oude diners, en cafe's en het Route 66 thema is overal terug te vinden. Dit weekend was er een klassieke auto show en elke avond is er een cowboy showdown in mainstreet, met een pistool gevecht. Perfect om lekker rond te hangen van de regen van de dag ervoor was helemaal verdwenen en dus hebben we de geur van het oude US uit de jaren 50 opgesnoven. Vanochtend voordat we vertrokken nog even ontbeten in de oude Route 66 Diner, een tent waar we 17 jaar geleden ook met Ingrid en Mark hebben gegeten. Nu was het perfect, maar toen was het drama en waren we zonder tip de deur uitgelopen. Gelukkig waren ze dat al weer vergeten en mochten we er gewoon weer in.

1 comment:

Anonymous said...

Hoi
Erg leuk om te zien dat jullie een groot gedeelte van de reis uit 1994weer opnieuw beleven, het begint ook bij ons weer te kriebelen