Monday, February 07, 2005

Medisch commercieel


Commercie en gezondheid, gaat dat samen? Wat bij ons in Nederland nog in de kinderschoenen staat hier al redelijk normaal. Doktoren, ziekenhuizen, tandartsen zijn concurrenten van elkaar en proberen "patienten" voor zich te winnen. Hoe? Door te adverteren en door aanwezig te zijn in de community. Zo hebben we hier in Duvall, een dorp van 5000 inwoners, 4 a 5 tandartsen , zeker hetzelfde aantal doktoren, 3 chiropractors en je kunt van allemaal een advertentie vinden in de lokale krant. Alles gaat wat dat betreft over performance en vertrouwen. Dus de advertentie geeft aan dat de betreffende arts al meer dan 15 jaar ervaring heeft, dat zijn hele familie achter zijn artspraktijk staat. Verschillende tevreden patienten spreken "testimonials" uit hoe goed deze doktor we niet is en dat je ook alles vergoed krijgt bij bepaalde ziektekosten verzekeringen waar ze aan gekoppeld zijn. Dus ook hier is de vrij keuze doorgedrongen en misschien wel tot een bepaald extreem niveau gebracht. Ergens deze maand gaan we ook een doktor uitzoeken en zoals het dan hoort gaan we ook even kennis met hem/haar maken en als we dan denken dat het niet echt klikt..... dan gaan we gewoon naar de volgende. Ook het uitzoeken van een kinderarst, een ziekenhuis, een gynacoloog etc etc hoort erbij. Soms is keuze goed, soms kost keuze ook heeeel veel tijd.

No comments: