Wednesday, April 20, 2005

Verborgen werkloosheid


Sinds we hier wonen en ik elke dag trouw naar Microsoft campus ga kom ik langs een weg die ze al enige tijd aan het verbouwen, aslfalteren en verbreden zijn. En elke keer als ik er langs rijd kijk ik met verbazing naar de rol die sommige mensen hebben bij deze wegwerkzaamheden. Aan het begin en aan het eind van het deel waar men aan bezig is staat een persoon met een stok en een bord erop wat aan de ene kant "SLOW" laat zien en aan de andere kant "STOP". Ze staan daar ALTIJD, bij zon en bij regen, sneeuw, wind, hagel maakt niet uit, altijd. Op zich wel een veilig idee, maar ze staan er ook als het niet nodig is. Als er gewoon 2 banen beschikbaar zijn en niet het verkeer van de ene kant eerst moet en dan pas de andere kant zijn weg kan vervolgen, ook dan staan ze er. Peukje in de mond, termoskan naast zich staan ze gezellig te kijken naar het werk aan de weg of de passerende auto's. In Nederland zouden ze daar of een bord met LETOP neerzetten of als het verkeer echt geregeld moet worden een mooi automatisch stoplicht. Effectief, efficient en minder kostbaar dan 2 personen in dienst houden. Hoewel....die mensen zullen denk ik een minimumloon verdienen en anders geen enkel inkomen hebben, zullen niet of nauwelijks een ziektekostenverzekering hebben en maatschappelijk gezien enorm in de problemen komen als deze baan niet zou bestaan. Dus is het verborgen werkloosheid of community gedreven sociale zekerheid? Men neemt in iedergeval verantwoordelijkheid voor zijn/haar eigen inkomen en "trekt" geen steun. ........

No comments: