Wednesday, March 23, 2005

Hoe belangrijk is zwemmen?

Gistermiddag voor het eerst met Nova gezwommen sinds bijna 3 maanden. Ze kon haar oren niet geloven dat ik vertelde dat we gingen zwemmen na zo een lange tijd. Of wilde? nou en of! Dus op naar het zwembad kijken wat het is. Bij de kassa betaald en daar werd me verteld waar de kleedruimte is, toilet, douches, lockers etc. Ik kwam de kleedkamer binnen. (een gezamelijk kleedhok voor de dames) geen aparte kleedhokjes. Ik dacht dat de gemiddelde amerikaan zich niet om gaat kleden in een gezamelijk hok, laat staan als het adam of eva costuum er aan tepas komt. Maar goed ik was tot op heden alleen daar met Nova. Dus lekker zwemmen, spelen. In een hoekje van het zwembad was een zweminstrukteur in het water bezig met zwemles voor 3 kinderen van ong. 2 en 3 jaar oud. Het spul werd watervrij gemaakt zonder bandjes of andere hulpmiddelen. De moeders zaten op de kant tekijken. (dit kunnen ze volgens mij zelf ook doen) Want zwemmen leer je een kind op deze leeftijd nog niet echt. Dus de amerikaan vind zwemmen voor hun kind wel belangrijk, dat blijkt..... Gelukkig waren nog wel 2 anderen moeders die zelf met hun kinderen aan het zwemmen waren. Dus ik ga de komende weken samen lekker met Nova iedere week zwemmen, ouder en kind zwemmen zoals in Zaandam hebben ze niet, wel kan Nova op zwemles als we willen, maar hier wachten we nog maar even mee. Na het zwemmen moest er dus weer omgekleed worden, nu was het kleedhok wel bezet, door de moeders van de leszwemmers. (aangekleed dus) Er schoot nog wel even door mijn hoofd, wat is het gebruikelijke hier als moeder om je omkleden? Ik ben er nog niet achter, gaat vanzelf gebeuren als ik er vaker kom. Tot op heden zal ik het maar op de zijn Hollands doen.

1 comment:

Anonymous said...

En WAT is eigenlijk "OP Z"N HOLLANDS????".....achter de handdoek??? Of gewoon GEWOON???!!! Ik ben die kleutertijd al ZOLANG voorbij....dat IK niet meer weet wat NU eigenlijk GEWOON IS??!! Ik ben wel blij met een eigen hokje als ik zwem...niemand zit op mijn "uitzicht" te wachten hoor.....hihihi

XXXWilma